Tösa från slätta...

Av Marianne Sörensen - 22 november 2011 14:41

Det här är då sista avsnittet om vår resa till den underbara ön Samos och staden Kokkari. Jag kan verkligen varmt rekommendera att åka dit. Mycket trevligt folk och god mat!

En morgon vaknade vi av tjock dimma som låg över vattnet, lite chockade var vi allt eftersom vi bara hade haft solsken varje dag. Men den lättade snart, solen kom fram precis som den hade gjort alla de andra dagarna och dimman blev ett minne blott =)

Här nedanför är det min kära mor (GuS) som har fotograferat oss med sitt superobjektiv från hotellbalkongen =)

Micke är ju inbiten fiskare och det drog hårt i fisketarmen efter en vecka. Så vi begav oss in till Kokkari för att få tag i lite fiskelina och krokar. Det blev några små, roliga fiskar, och vi var lika glada för det. Men katterna vid hamnen blev nog gladast som fick maten serverad!

Här kommer ytterligare några bilder från Kokkari by night, riktigt mysiga små gränder var det!

Avslutar resan med en avslappnad bild från en av barerna. Man satt precis vid vattnet och bara mös! =)

Och så är det ju, borta bra men hemma bäst! Det var mysigt att komma hem till sin egen säng och våra katter!

De här bilderna kommer jag att titta på många gånger i vinter när det blåser snålt och snön yr!

Tack för den här gången!

Av Marianne Sörensen - 8 november 2011 14:30

Underbart väder varje dag. 35 grader i solen och 25 grader i vattnet. Som tur var blåser det alltid lite, annars hade vi nog inte stått ut i den värmen.

En torsdag hade vi bestämt oss för att med bil ta oss runt Samos. pappa fick vara chaufför då han var den ende av oss som vågade köra. Ön är inte stor cirka fyra mil på längden och cirka två mil på bredden.

Första stoppet blev i lilla bergsbyn Komaradei, vi tog en glass var i det lilla fiket som inramades av vackra bougainvilleor:

Är ju tvungen att slänga in en bild som Micke tyckte nästan var som tagen ur spelet Fallout =)

Färden gick sedan vidare till den byn Ormos Marathakambou, det fanns många restauranger att välja mellan och vi hittade en som hade väldigt god mat vid hamnen. Båtarna precis bredvid var riktigt färgstarka och fina där de låg.

En härlig syn längs vägen var en farbror på traktor som brummade förbi. =)

Vi bestämde oss sedan för att åka till Potami. Där var det verkligen vackert och gick man en bit in kunde man komma till ett vattenfall. Vi gick aldrig så långt, men bäcken som rann där var vacker den också!

Det var väldigt lummigt och grönt där inne i skogen på grund av sötvattnet som rann förbi.

Resan avslutades uppe i bergsbyn Manolates. Det var lite obehagligt, vår lilla hyrbil fick verkligen kämpa sig upp för serpentinvägarna! Det var brant och på många ställen fanns inte en tillstymmelse av vägräcken!    Eller jo, en målad vit linje... Så jag blundade större delen av vägen upp. Men det blev en riktig favorit för mig eftersom man där samlade in pengar till djurskyddsföreningen på ön. Katter var välkomna så väl i affärerna som på fiken där. Självklart skänkte vi några euro!

Ha det gott nu i höstrusket alla vänner! Tänd ett par ljus och mys ner i soffan, men glöm inte att släcka det sen! ;) Snart kommer det tredje och avslutande kapitlet om vår Samos-resa!

Av Marianne Sörensen - 3 november 2011 21:11

Tänkte börja mitt bloggande med vår resa till Samos. Denna underbara gröna ö långt öster ut i egeiska havet.

Planet gick från Landvetter. Vilket innebar en resa med bil på ungefär fem timmar. Så när vi kom fram till landvetter var vi en aningens trötta. Särskilt då klockan var kvart över tre. På morgonen! Men med en öl i näven och vetskapen om att två veckors semester, sol och bad väntade så gjorde det inte så mycket!

(för muspekaren över bilderna för bildbeskrivning)

Alla samlade på Landvetter!   Vi var inte särskilt pigga...   En öl på Landvetter. Äntligen!

Väl framme i Grekland möttes vi av en värme som kom mot oss likt en vägg. Underbart! Transfern med buss gick bra. Tog cirka fyrtio minuter, det var väldigt bra att bussen hade ac... Tyvärr kunde inte bussen köra ända fram till hotellet (det var alldeles för smala gränder) så den sista biten fick vi gå. ca 500 meter och väskorna skulle transporteras... Tyvärr blev det väl någon miss, ingen kom och hämtade vårt bagage. Det var bara att börja släpa våra tunga väskor uppför och nerför... Vi var helt slut när vi kom fram!

Bild lånad av GuS

Vårt egna lilla ställe med en skyddande buske som parasoll!

Ni kan tänka er att det var skönt att slänga sig i det 25 grader varma vattnet efter en sån lång natt och dag!

Kokkari på kvällen.   Maten var helt fantastisk!

En drink eller två är ju aldrig fel =)Detta får bli första avsnittet om vår resa till Samos. Det kommer mer ;)

Kram /Tösa från slätta!

Alvar, skogar och slätter i mitt hjärta.